czwartek, 13 czerwca, 2024
artykuły

To było wspaniałe muzyczne powitanie Nowego Roku w MCK SOKÓŁ

263views

W tym roku po raz trzydziesty Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ oraz Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej zaprosili Sądeczan do wspólnego, muzycznego powitania Nowego Roku.

Koncerty Noworoczne dla Sądeczan na stałe wpisały się do kalendarza wydarzeń kulturalnych w Nowym Sączu i są jego nieodłącznym elementem. O popularności tych koncertów świadczy rokrocznie wypełniona po brzegi sala im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ oraz grupa zadowolonych melomanów, uczestnicząca w tym wydarzeniu od wielu lat.

Co roku Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej zaprasza do współpracy wybitnych i wyróżniających się polskich wokalistów, zarówno z dziedziny muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej. Połączenie wysokiego poziomu orkiestry z najlepszymi głosami stanowi o wysokiej randze koncertów.

Co roku Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej zaskakuje nowymi, nierzadko humorystycznymi pozycjami w programie koncertu, docenianymi przez sądecką publiczność. Jednym z takich utworów, który mogliśmy usłyszeć w niedzielę 14 stycznia był „The Typewriter” Leroya Andersona, gdzie partia solowa została wykonana na maszynie do pisania.

Tegoroczny Koncert Noworoczny był wyjątkowy nie tylko ze względu na swój jubileusz, ale również dzięki obecności wyjątkowych artystów, jakimi byli mezzosopranistka Małgorzata Walewska oraz tenor Rafał Bartmiński.

Małgorzata Walewska, związana z MCK SOKÓŁ poprzez pełnienie funkcji dyrektor artystycznej Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, wykonała dwie arie z opery Georgesa Bizeta „Carmen”, w tym „Habanerę”, jedną z najsłynniejszych arii na świecie.

Artystka, jedna z najbardziej znanych śpiewaczek operowych w Polsce, oczarowała sądecką publiczność bez reszty. Nieprzeciętna charyzma połączona z piękną, ciepłą i ciemną barwą głosu oraz mistrzowskim warsztatem wokalnym pozwalają jej na bezbłędne wcielanie się w operowe role. Małgorzata Walewska, artystka piękna, pełna klasy, dobrego stylu i smaku stworzyła wokół siebie aurę, która nie pozwalała oderwać on niej wzroku urzeczonej publiczności.

Rafał Bartmiński, plasujący się na liście czołowych polskich tenorów, wystąpił na Koncercie Noworocznym w MCK SOKÓŁ po raz kolejny. Warto dodać, że jest to również laureat wspomnianego wcześniej Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Artysta obdarzony silnym i zarazem ciepłym głosem, okazał się też znakomitym interpretatorem opery i operetki. W jego wykonaniu usłyszeć można było m.in. arię księcia Su Czonga z II aktu operetki „Kraina uśmiechu” oraz arię Paganiniego „Gern hab’ich die Frau’n gekust” z II aktu opery „Paganini”.

Podczas koncertu zaprezentowały się również solistki Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej, uwielbiana i doceniana przez sądecką publiczność Natalia Zabrzeska-Borowiec oraz niezwykle ujmująca Iwona Chruślicka. W wykonaniu Natalii Zabrzeskiej-Borowiec usłyszeliśmy m.in. „Annen Polkę”, zwyczajowo wykonywaną instrumentalnie polkę Johanna Straussa II, natomiast Iwona Chruślicka wykonała temperamentnego czardasza Maricy „Gdzie mieszka miłość” z I aktu operetki „Hrabina Marica”.

Wydarzenie poprowadziła Magda Miśka-Jackowska. Przywoływane przez nią ciekawe fakty z życia kompozytorów, anegdoty o wykonywanych utworach oraz o muzyce w ogóle, łączyły się w jedną całość z tym, co prezentowali na scenie artyści.

Lekkość i swoboda mówienia oraz umiejętność zaciekawienia widza przez Magdę Miśkę-Jackowską, która płynnie przeprowadzała obecnych na sali melomanów przez kolejne punkty w repertuarze koncertu, stanowiły istotne dopełnienie całości wieczoru.

Należy podkreślić również ogromną zasługę i rolę dyrygenta Orkiestry Reprezentacyjnej SG ppłka Leszka Mieczkowskiego, który od kilku lat czuwa nad artystycznym kształtem całego wydarzenia.
recenzja: Agata Życzyńska

Sponsorem tegorocznych koncertów był Jubiler SEZAM, który tego roku także świętuje swoje trzydziestolecie.

Andrzej Gulewicz  MTV24

Źródło: MCK Sokół Nowy Sącz

Fot. Kinga Ptak